Saturday, August 4, 2012

ဘဂၤလီမ်ားႏွင့္ ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း အပိုင္း(၃)

by Myat Thein Tun on Saturday, August 4, 2012 at 1:53pm 
 


ပထမဦးဆံုးအေနနဲ႔ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ ေနာက္ဆံုးျပန္ၾကားခ်က္ထဲမွာ ကၽြန္ေတာ့္အေပၚထားတဲ့ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့သေဘာထားကို ေဖာ္ျပထားတာဖတ္ရႈရတဲ့အတြက္ အလြန္ပီတိျဖစ္မိတဲ့အေၾကာင္း ထပ္မံေျပာၾကားလိုပါတယ္။ ေနာက္ျပီး တေလာက ဆြီဒင္မူဆလင္အဆိုေတာ္ မဟာဇိန္ရဲ့ သတင္းအမွားဓာတ္ပံုကို ျမန္မာႏိုင္ငံသား တစ္ဦးအေနနဲ႔ သြားေရာက္ ကန္႔ကြက္ေပးတဲ့အတြက္ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ ႏိုင္ငံခ်စ္စိတ္ကို ေက်းဇူးတင္စြာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ခ်င္ပါတယ္။ တေျမတည္းေန၊ တေရတည္းေသာက္တဲ့ ညီအစ္ကိုေတြၾကားမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အထင္ျမင္လြဲမွားမႈေတြကို ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ မွန္ကန္တဲ့ ရပ္တည္ခ်က္က ေတာ္ေတာ္ေလးကို ထိေရာက္စြာ ေခ်ဖ်က္ႏိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ျမင္မိပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာက ကၽြန္ေတာ့္ရဲ့ျပန္ၾကားခ်က္ကို စနစ္တက် အခ်က္အလက္ေလးေတြ ထုတ္ႏႈတ္ျပီး ရွင္းလင္းစြာေျဖၾကားထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္လည္းကၽြန္ေတာ္ေရးသားခဲ့တဲ့ ျပန္ၾကားခ်က္ထဲက ေပါ့ဆမႈေတြကို သတိထားမိတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း ေျပာၾကားပါရေစ။

ကၽြန္ေတာ္ေရးသားခဲ့တဲ့အထဲမွာ ဘဂၤလီေတြအလံုးအရင္း အေျခခ်မႈပံုစံအေနနဲ႔ သံုးၾကိမ္ရွိခဲ့တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားခဲ့ပါတယ္။ ပထမဦးဆံုးအၾကိမ္ အေနနဲ႔ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ စစ္သုံ႔ပန္႔(သို႔) ကၽြန္အေရာင္းအ၀ယ္အေနနဲ႔ ေရာက္ရွိလာတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ကိုရဲရင့္သစၥာက က်မ္းအကိုးအကားနဲ႔ ျငင္းပယ္သြားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ မင္းေစာမြန္ဟာ ဘဂၤလား စူလတန္ရဲ့ အကူအညီနဲ႔ေျမာက္ဦးထီးနန္းကို ထူေထာင္ခဲ့တဲ့အတြက္ ဘဂၤလီေတြဟာ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္မွာ သူေကာင္းျပဳခံရျပီး ဘဂၤလီစာေပကို နန္းသံုးစာေပအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံခဲ့ရေၾကာင္းကို Dr S.B Qanungo ရဲ့ History of Chittagong Volume I စာ-၅၇၁ ကေန ၅၇၄ အထိ ကို ကိုးကားျပီး ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာၾကည့္သေလာက္ကေတာ့ မင္းေစာမြန္ဟာ ေျမာက္ဦးထီးနန္းကို ဘဂၤလားစူလတန္အကူအညီနဲ႔ ထူေထာင္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္နဲပတ္သက္ျပီး သမိုင္းေၾကာင္းကြဲလြဲမႈေတြရွိေနပါတယ္။ ေလာင္းၾကက္ထီးနန္းကို အင္း၀မင္းေခါင္လာတိုက္လို႔ မင္းေစာမြန္ ေဂါလ္ဘုရင္ခံဆီ ခိုလႈံခဲ့ရတယ္ဆိုတာကေတာ့ သမိုင္းအမွန္ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မင္းေစာမြန္ရဲ့ေနာက္မွာဆက္ခံတဲ့ သူ႔ရဲ့ညီေတာ္မင္းခရီဟာ ဟံသာ၀တီျပည့္ရွင္ ရာဇဓိရာဇ္ဆီမွာ ခိုလႈံခဲ့တယ္ဆိုတဲ့အေထာက္အထားလည္း ရွိေနပါတယ္။ ျပင္သစ္သမိုင္းပညာရွင္ J.Leider ရဲ့စာတမ္းမွာAfter thirteen years of Burmese government under Narathaa, who was married to the Burmese king’s daughter Rhwe pran khyam: sa, it was Naranu, Naramit-hla’s brother, who thanks to a coalition with the Mon king Rajadhiraj28 , reconquered Arakan from the Burmese, it was Naranu who called back his brother from exile and put him back on the throne လို႔ေဖာ္ျပထားတဲ့အတြက္ ေျမာက္ဦးထီးနန္းဟာ ဘဂၤလားစူလတန္အကူအညီနဲ႔ ထူေထာင္တာလား၊ ဟံသာ၀တီအကူအညီနဲ႔ ထူေထာင္တာလားဆိုတာ အျငင္းပြားစရာရွိေနပါတယ္။ဒါေပမယ့္ ဒီေနရာမွာေတာ့ ဘဂၤလားစူလတန္အကူအညီကိုယူခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကိုပဲ အေျခခံျပီး ေဆြးေႏြးသြားပါ့မယ္။ ဘဂၤလီအေျခခ်မႈနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး မဂိုအင္ပါယာကေန ေစလႊတ္ထားတဲ့ သံအမတ္ၾကီးသံုးေယာက္ရဲ့ သာသနာျပဳမႈေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာေတြဟာ အစၥလာမ္ဘာသာကို ကူးေျပာင္းလာတယ္လို႔ ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ၾကီးကို ကိုးကားျပီး ကိုရဲရင့္သစၥာေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ၾကီးမွာ ရွာၾကည့္တဲ့အခါ ကိုရဲရင့္သစၥာတင္ျပထားတဲ့အတိုင္း ေရးသားထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အေပၚကေျပာထားတဲ့ အခ်က္ေတြကိုေထာက္ရႈျပီး ကိုရဲရင့္သစၥာက  စစ္သုံ႔ပန္႔၊ကၽြန္ေတြရဲ့ အဆက္အႏြယ္ေတြဆိုရင္ ဗလီေဆာက္လုပ္ခြင့္ေပးမွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ေနာက္ျပီး ဘဂၤလီေတြဟာ ဘုရင္ရဲ့ အဆင့္ျမင့္အမႈထမ္းေတြျဖစ္လာျပီး ဘုရင္ကိုယ္တိုင္ ဘဂၤလီယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးခံလာရတယ္၊ ဘဂၤလီစာေပဟာ နန္းသံုးစာေပတစ္ရပ္ျဖစ္လာခဲ့တယ္လို႔ က်မ္းအကိုးအကားနဲ႔ တင္ျပထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအခ်ိန္က ဘဂၤလီအေျခခ်မႈဟာ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ အလံုးအရင္း အေျခခ်မႈမွာ အက်ံဳးမ၀င္ပါဘူး။ ဒီအခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္တတ္ႏိုင္သေလာက္ historically နဲ႔ logically ရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။

ကိုရဲရင့္သစၥာကိုးကားသြားတဲ့ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းရဲ့ စာတမ္းမွာ အထက္ပါအခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ခုလိုတင္ျပထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
King Min Saw Mon, the founder of Mrauk-U Dynasty (1430-1784) regained the throne with the military assistance of the Sultan of Bengal, after twenty-four years of exile in Bengal, his Bengali retinues were allowed to settle down in the outskirts of Mrauk-U, where they built the well-known Santikan mosque.
These were the earliest Muslim settlers and their community in Arakan did not seem to be large in number. In the middle of the seventeenth century the Muslim community grew because of the assignment of Bengali slaves in variety of the workforces in the country. The Portuguese and Arakanese raids of Benga (Bengal) for captives and loot became a conventional practice of the kingdom since the early sixteenth century. The Moghal historian Shiahabuddin Talish noted that only the Portuguese pirates sold their captives and that the Arakanese employed all of their prisoners in agriculture and other kinds of services.

ေဒါက္တာေအးခ်မ္းရဲ့ တင္ျပခ်က္ထဲမွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ဦးမွာ တရား၀င္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ ဘဂၤလီဦးေရဟာ ၁၇ရာစုအလယ္ပိုင္းမတိုင္ခင္ထိ မ်ားမ်ားစားစားမရွိဘူးလို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ မင္းေစာမြန္ဟာ ေျမာက္ဦးထီးနန္းကို စိုးစံစဥ္ကာလမွာ အဓိကမဟာမိတ္ျဖစ္တဲ့ မဂိုအင္ပါယာနဲ႔ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈကို အရွည္တည္တံ့ခိုင္ျမဲေစဖို႔အတြက္ရယ္၊ ထီးနန္းထူေထာင္ရာမွာ အကူအညီေပးခဲ့တဲ့ မူဆလင္စစ္သည္ေတာ္ေတြကို ခ်ီးျမွင့္ေျမာက္စားတဲ့အေနနဲ႔ရယ္၊ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ကို ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ ၀င္ထြက္ေနၾကတဲ့ အာရပ္၊ပါရွမ္း၊မဂို၊ ပထန္၊အာဖကန္စတဲ့ မူဆလင္ကုန္သည္ေတြအတြက္ ၀တ္ျပဳကိုးကြယ္တာ အဆင္ေျပေစဖို႔ အေျမွာ္ျမင္ၾကီးစြာနဲ႔ Santikan ဗလီၾကီးကို တည္ေဆာက္ခြင့္ေပးခဲ့တာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီဗလီရဲ့ ဗိသုကာလက္ရာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ J.Lider က ခုလိုေရးထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။  According to Forchhammer, the construction technique of the Santikan mosque is closely related to the Dukkanthein and Chitethaung pagodas which date from the first half of the 16th century. အဲဒီေတာ့ အဲဒီဗလီဟာ မင္းေစာမြန္လက္ထက္မွာ တည္ေဆာက္ခဲ့တာ ဟုတ္မဟုတ္ သံသယရွိစရာျဖစ္ေနပါတယ္။ မူဆလင္ပိုင္နက္မွာ ႏွစ္၂၀ေက်ာ္ သြားေရာက္ခိုလႈံခဲ့တယ္ဆိုေပမယ့္ မူဆလင္အမည္ ဆူေလမန္ရွားဘြဲ႔ခံယူခဲ့တယ္လို႔ မူဆလင္သမိုင္းဆရာအခ်ိဳ႔ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေျမာက္ဦးျပည့္ရွင္ ဘုရင္မင္းျမတ္ မင္းေစာမြန္ဟာ ေျမာက္ဦးျမိဳ႕မွာရွိတဲ့ ေလးမ်က္ႏွာဘုရားနဲ႔ ေျမာက္ျမားစြာေသာ ေစတီဘုရား ပုထိုးေတြရဲ့ အလွဴ႔ဒါယကာျဖစ္တယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ကိုလည္း ေမ့ထားလို႔မရပါဘူး။  ဒီေနရာမွာ မင္းေစာမြန္ခံယူခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ ဆူေလမန္ရွားဘြဲ႕နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကြဲလြဲမႈေတြရွိေနပါေသးတယ္။ ဦးဖိုးလွေအာင္ ျပဳစုတဲ့ ရခိုင္ႏိုင္ငံသမိုင္းသစ္မွာ မင္းေစာမြန္ရဲ့အမည္ကို ကလီမန္ရွားလို႔ေဖာ္ျပထားျပီး ဦးေအာင္သာဦးရဲ့ ရခိုင္ရာဇ၀င္မွာေတာ့ မူဆလင္ဘြဲ႕ေဖာ္ျပထားတာ မေတြ႕ရပါဘူး။တနည္းအားျဖင့္ သံုးသပ္ၾကည့္ရင္ ဒါဟာ မင္းေစာမြန္ရဲ့ သံတမန္ေရးမွာ ပါးနပ္လိမ္မာမႈရွိတာကို ေဖာ္ညႊန္းေနပါတယ္။အဲဒီေခတ္အခါက ရခိုင္နဲ႔ စစ္ေရး၊ကုန္သြယ္ေရးမွာ အဓိကဆက္ဆံေနရတာ မူဆလင္ႏိုင္ငံေတြျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ေျမာက္ဦးဘုရင္ေတြဟာ ကုန္သြယ္ေရးမွာ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ သံုးစြဲႏိုင္ဖို႔ ဒဂၤါးေတြကို ပါရွားအကၡရာနဲ႔ ရိုက္ႏွိပ္ ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါတယ္။ အကယ္၍ ကိုရဲရင့္သစၥာကိုးကားတင္ျပထားသလို ဘဂၤလီစာေပဟာ နန္းတြင္းသံုးစာေပတစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ေအဒီကိုးရာစုကတည္းက သကၠတ၊ပါဠိ၊Magadhi Prakrit စတဲ့စာေပေတြကေနဆင္းသက္လာတဲ့ ဘဂၤလီအကၡရာဟာ ရခိုင္ဒဂၤါးေပၚမွာ ရိုက္ႏွိပ္ထားတာကို ျမင္ေတြ႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ယေန႔ေခတ္မွာ တြင္က်ယ္လာတဲ့ အိမ္နီးခ်င္း တရုတ္ဘာသာစကားကို ေလ့လာသလိုမ်ိဳး အေထြေထြဗဟုသုတအေနနဲ႔ စာေပေလ့လာလိုက္စားသူေတြ ေလ့လာေကာင္း ေလ့လာခဲ့ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ ဘဂၤလီယဥ္ေက်းမႈ အမွန္တကယ္ လႊမ္းမိုးခံရတယ္ဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်အရမ္းနည္းပါးတဲ့ တင္ျပခ်က္လို႔ပဲ သံုးသပ္မိပါတယ္။ ရခိုင္ဘုရင္ေတြ မူဆလင္ဘြဲ႕ခံယူတာကလည္း သူတို႔နဲ႕ေခတ္ျပိဳင္ ဘဂၤလားစူလတန္နဲ႔ မဂိုဧကရာဇ္ေတြရဲ့ ပံုစံကို အတုယူခဲ့တာပါ။ အဲဒီလိုအတုယူခဲ့လို႔လည္း မင္းေစာမြန္ကို အကူအညီေပးခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းက်မ္းအခ်ိဳ႕မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ဘဂၤလားစူလတန္Jalaluddin ရဲ့ဒဂၤါးျပားပံုစံကို နမူနာယူျပီး ေျမာက္ဦးမွာ ဒဂါၤးျပန္ထုတ္ခဲ့တာျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီေခတ္တုန္းက ေခတ္ျပိဳင္ႏိုင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ အင္း၀၊ဟံသာ၀တီ စတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ ဒဂါၤးသံုးစြဲတာမ်ိဳး မွတ္တမ္းမေတြ႕ဖူးပါဘူး။ အေနာက္ဖက္က ဘဂၤလားနဲ႔ အိႏိၵယ မဂိုအင္ပါယာေတြမွာသာ ဒဂၤါးသံုးစြဲတာ ရွိပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ကုန္သြယ္ေရးမွာ ကိုယ့္ႏိုင္ငံနယ္နိမိတ္ထက္ ေက်ာ္လြန္ျပီး သံုးစြဲလို႔ရေအာင္ အဲဒီဒဂၤါးဒီဇိုင္းေတြကို အတုယူထုတ္လုပ္ခဲ့တာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြကိုၾကည့္ျပီး ဘဂၤလားစူလတန္ဆီက အတုယူခဲ့အတြက္ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ ဘဂၤလီယဥ္ေက်းမႈလႊမ္းမိုးခဲ့တယ္လို႔ တထစ္က်ေျပာလို႔မရပါဘူး။ ဒီလိုမ်ိဳးလုပ္ေဆာင္တာဟာ မူဆလင္ႏိုင္ငံအမ်ားစုနဲ႔ ဆက္ဆံေရးမွာ ၾသဇာလႊမ္းမိုးေစဖို႔ ဒါမွမဟုတ္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ေစဖို႔ ရည္ရြယ္ျပီး ခုလိုလုပ္ခဲ့တာလို႔ သံုးသပ္မိပါတယ္။


Sliver Coin of Jalaluddin Muhammad Shah(1418-1433)


Mugul's Coin

Coin of Narameikhla(Min Saw Mon) 1404-1434(The Buddhist Muslim Kings)

ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ မင္းဆက္ ၁၈ဆက္တိတိ မူဆလင္ဘြဲ႔ခံယူခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းက်မ္းတစ္ခ်ိဳ႕မွာ ေဖာ္ျပခဲ့ေပမယ့္ အစၥလာမ္ဘာသာ လႊမ္းမိုးမႈအေထာက္အထားဟာ ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာမိသေလာက္ ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ၾကီးအရ ကိုးဆက္ေျမာက္ဘုရင္ လက္ထက္ကလြဲရင္ က်န္တဲ့ဘုရင္ေတြလက္ထက္မွာ ထင္ထင္ရွားရွား မေတြ႕ရပါဘူး။ ေျမာက္ဦးမင္းဆက္တစ္ခုလံုးဟာ ဗုဒၶဘာသာဘုရင္ေတြျဖစ္ၾကပါတယ္။ ရခိုင္မွာ ဘဂၤလီဦးေရ တိုးတက္မ်ားျပားလာျခင္းဟာ ေပၚတူဂီကၽြန္အေရာင္းအ၀ယ္လုပ္ငန္း တြင္က်ယ္လာျပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွသာ ျဖစ္ေပၚလာတယ္လို႔ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက ဆိုထားပါတယ္။


A.F.K Jilani ရဲ့ Their Quest for Justice ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲက မူဆလင္ဘြဲ႕ခံ ရခိုင္ဘုရင္မ်ားရဲ့ နန္းဆက္ဇယားပံု

ဒါေပမယ့္  ေမာရစ္ေကာလစ္ကေတာ့ ရခိုင္ဘုရင္ေတြ ရဲ့ နန္းစဥ္ဇယားကို ခုလိုတင္ျပထားပါတယ္။





ဒီနန္းစဥ္ဇယားအရ မူဆလင္ဘြဲ႔ခံယူခဲ့တဲ့ ဘုရင္အေရအတြက္ဟာ Ali Khan ဘြဲ႔ခံ မင္းခရီ ၊ Zabauk Shah ဘြဲ႕ခံ မင္းဗာၾကီး၊ Secundah Shah ဘြဲ႕ခံ မင္းဖေလာင္း၊ Selim Shah ဘြဲ႔ခံ မင္းရာဇာၾကီး၊Hussein Shah ဘြဲ႔ခံ မင္းခေမာင္း စုစုေပါင္း ဘုရင္ငါးပါးသာ မူဆလင္ဘြဲ႔ခံယူခဲ့တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီမူဆလင္ဘြဲ႔ခံတယ္လို႔ အတိအက်သိရတဲ့ ဘုရင္ေတြထဲက မင္းခရီ(Ali Khan)ဟာ ေျမာက္ဦးမွာရွိတဲ့ ညီေတာ္ေစတီကို တည္ေဆာက္လွဴဒါန္းခဲ့ျပီး မင္းဗာၾကီး(Zabauk Shah)ဟာ ရွစ္ေသာင္း ပုထိုးေတာ္ၾကီးရဲ့ သာသနာ့ဒါယကာျဖစ္ပါတယ္။ သူရဲ့ေနာက္က မင္းဖေလာင္း(Secundah Shah)ဟာ ထင္ရွားတဲ့ ထုကၠသိန္ပုထိုးေတာ္ၾကီးရဲ့ ဒါယကာျဖစ္ျပီး မင္းရာဇာၾကီး(Selim Shah) ကေတာ့ ဘုရားေပၚေစတီေတာ္၊ေျမာက္ဦးျမိဳ႕က ပခန္းသိမ္၊ သံတြဲျမိဳ႕မွာရွိတဲ့ ေရႊေက်ာင္းျပင္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းရဲ့ အလွဴ႕ဒါယကာျဖစ္ပါတယ္။ မင္းခေမာင္း(Hussein Shah)ဟာ ရတနာပံု၊ရတနာျပည္သက္ ေစတီေတာ္ေတြရဲ့ အလွဴ႕ဒါယကာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ မူဆလင္ဘြဲ႕ ခံယူခဲ့တယ္လို႔ AFK Jilani အပါအ၀င္ သမိုင္းဆရာတခ်ိဳ႔ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ေျမာက္ဦးေခတ္ရခိုင္ဘုရင္ေတြဟာ သူတို႔စိုးစံစဥ္ကာလမွာ ဗုဒၶဘာသာေစတီ၊ပုထိုး၊ ဘုရားေက်ာင္းကန္ေတြရဲ့ အလွဴ႕ဒါယကာေတြျဖစ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေျမာက္ဦးဘုရင္ေတြကို ဘဂၤလီယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးခံရတယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ဟာ မူဆလင္ဘြဲ႕ခံယူခဲ့တာကလြဲရင္ က်န္တဲ့အေထာက္အထား မေတြ႕ရပါဘူ။ ဗုဒၶဘာသာ ေစတီ၊ပုထိုးေတြကို ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့တဲ့အတြက္ ဒီဘုရင္ေတြဟာ မူဆလင္ဘြဲ႕ခံယူခဲ့ေပမယ့္ အစၥလာမ္ဘာသာကို ကူးေျပာင္းသက္၀င္ယံုၾကည္ျခင္း အလ်ဥ္းမရွိခဲ့ဘူးဆိုတာ ထင္ရွားေနပါတယ္။ AFK.Jilani က Kalima Shah ဘြဲ႕ခံယူခဲ့တယ္လို႔ေဖာ္ျပထားတဲ့ ဘေစာျဖဴမင္းလက္ထက္မွာ အဒူမင္းညိဳဆိုတဲ့ အမတ္တစ္ေယာက္ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီအမတ္ဟာ ရခိုင္စာေပသမိုင္းမွာသာမက ျမန္မာစာေပသမိုင္းမွာပါ အလြန္ထင္ရွားတဲ့ ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္းကို စပ္ဆိုခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီဧခ်င္းထဲမွာ အစၥလာမ္ဘာသာနဲ႔ပတ္သက္တာ တစ္ခုမွမေတြ႕ရတဲ့အျပင္ ဘေစာျဖဴမင္းဟာလည္း မဟာေဗာဓိေရႊဂူေစတီေတာ္ရဲ့ အလွဴ႕ဒါယကာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး မူဆလင္ဘြဲ႔ေတြဟာ အဲဒီဘုရင္ေတြဆီမွာ ခစားေနတဲ့ မူဆလင္ဘာသာ၀င္ မင္းမႈထမ္းေတြတီထြင္ေပးတာ ျဖစ္ႏိုင္သလို အိမ္နီးခ်င္းဘဂၤလားနဲ႔  မဂိုဘုရင္ေတြဆီကေပးတဲ့ဘြဲ႕လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ မူဆလင္ဘြဲ႕ခံလို႔ မူဆလင္ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးတယ္ဆိုရင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ဦးႏုက ယူဂိုဆလားဗီးယား သမၼတ မာရွယ္တီးတိုးကို သီရိသုဓမၼဘြဲ႕ေပးအပ္ဖူးပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ကိုၾကည့္ျပီး ယူဂိုဆလားဗီးယားမွာ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈလႊမ္းမိုးတယ္လို႔ သံုးသပ္ရင္ ျဖစ္ႏိုင္ပါ့မလား။


ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ၾကီးရဲ့ အဆိုအရ ေျမာက္ဦးေခတ္ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း အစၥလာမ္သာသနာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ပံုနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ေျမာက္ဦးနန္းဆက္ရဲ့ ကိုးဆက္ေျမာက္ဘုရင္ ဇလတၱာမင္းေစာမြန္(သမိုင္းပညာရွင္ M.S.Collis ရဲ့မွတ္တမ္းမွာေတာ့ ကိုးဆက္ေျမာက္ဘုရင္ကို ကဇာဘာဒီလို႔ေဖာ္ျပထားပါတယ္) လက္ထက္မွာ ရုမ္ပါသွ်မ္မင္းရဲ့ သံအမတ္ၾကီးသံုးေယာက္ျဖစ္တဲ့ ကာဒီ မူသွ်ာ ေဟာ္ႏုမ်ာတို႔ဟာ မဟာေမဒင္သာသနာပ်ံ႔ပြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားတာေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီဟာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ အြန္လိုင္းေပၚမွာ အေထာက္အထားလိုက္ရွာၾကည့္တဲ့အခါ ေတြ႕တဲ့ Buddhist Muslim Kings ဆိုတဲ့စာတမ္းမွာေတာ့ ရုမ္ပါသွ်မ္သံအမတ္ေတြ သာသနာျပဳတဲ့ကာလတုန္းက ဘုရင္ဟာ ၁၅၂၅ခုႏွစ္မွာ နန္းတက္ခဲ့တဲ့ ကဇာဘာဒီေနာက္က Jalal Shah ဘြဲ႕ခံမင္းေစာဦးလို႔ ဦးသာထြန္းေအာင္ရဲ့ ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ၾကီး စာမ်က္ႏွာ ၄၀-၄၁ကို ကိုးကားေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီစာတမ္းမွာ ေရးသူနာမည္ကို မေဖာ္ျပထားေပမယ့္ မူဆလင္သမိုင္းဆရာေတြျဖစ္တဲ့ AFK.Jilani ၊ A.B.M. Habibullah နဲ႔ S.M. Ali တစ္ေယာက္ေယာက္ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီစာတမ္းထဲမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေျမာက္ဦးဘုရင္ မင္းေစာဦးရဲ့ နန္းစံသက္ဟာ တစ္ႏွစ္ေတာင္ မၾကာပါဘူး။ ကိုးဆက္ေျမာက္အျဖစ္ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ကဇာဘာတီ(lliyas Shah)ရဲ့ နန္းစံသက္ဟာလည္း ၁၅၂၃-၁၅၂၅ ျဖစ္လို႔ သံုးႏွစ္ခန္႔သာ ထီးနန္းစိုးစံခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီဘုရင္ႏွစ္ပါးထဲက တစ္ေယာက္ေယာက္ နန္းစံတဲ့သံုးႏွစ္(သို႔) တစ္ႏွစ္အတြင္းမွာ မဂိုသံအမတ္ၾကီးေတြက အစၥလာမ္သာသနာပ်ံ႔ပြားေရးကို ေတာ္ေတာ္ေလးကို ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္လို႔ မဟာရာဇ၀င္ၾကီးမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဘုရင္နဲ႔ သဟဇာတျဖစ္တဲ့အတြက္ ေဒလီကေနဓမၼဆရာေတြကိုေတာင္ ပင့္ဖိတ္ျပီး သာသနာျပဳလုပ္ငန္းေတြ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တယ္ ဗလီေတြလည္း တည္ေဆာက္ခဲ့တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ရိုးရိုးသာသနာျပဳေတြက ကိုယ့္အစီအစဥ္နဲ႔ကို လာေရာက္သာသနာျပဳတာမ်ိဳး မဟုတ္ပဲ သံအမတ္ေတြက စီစဥ္တယ္ဆိုေတာ့ခါ ဒီသာသနာျပဳကိစၥဟာ ႏိုင္ငံေရးအၾကံအစည္ေတြ ေရာယွက္ေနမွာ ေသခ်ာသေလာက္ရွိပါတယ္။ ဘုရင္ကိုလည္း လက္ေဆာင္ပဏၰာဆက္သျပီး သူတို႔ရဲ့ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းကို ၾကည္ျဖဴေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္လို႔လည္း ေဖာ္ျပထားတာေတြ႔ရပါတယ္။  ဒါေပမယ့္ ဘုရင္ကိုေတာ့ မူဆလင္ျဖစ္ေအာင္ သာသနာျပဳႏိုင္ခဲ့ျခင္း မရွိပါဘူး။ အရပ္သားေတြထဲက ဒီဘုရင္တစ္ပါးပါးရဲ့ သံုးႏွစ္(သို႔)တစ္ႏွစ္တာ နန္းသက္ကာလအတြင္းမွာ ဒီသံတမန္ေတြရဲ့ သာသနာျပဳျခင္းကို သက္၀င္ယံုၾကည္သြားသူ အေရအတြက္ ဘယ္ေလာက္ရွိႏိုင္မလဲ။ ေထာင္ဂဏန္း၊ ေသာင္းဂဏန္းရွိႏိုင္မလား။ ေျမာက္ဦးေခတ္ဟာ ရခိုင္သမိုင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာအင္မတန္ ထြန္းကားခဲ့တဲ့အခ်ိန္ကာလျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဖက္ေခတ္နဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ စဥ္းစားၾကည့္ရေအာင္ပါ။ ဘာသာစြဲ၊၀ါဒစြဲ၊ပုဂၢိဳလ္စြဲ အင္မတန္ၾကီးမားတဲ့ ဗုဒၶဘာသာအသိုင္းအ၀န္းထဲမွာ ေဟာေျပာဆြဲေဆာင္မႈေၾကာင့္ အစၥလာမ္ဘာသာ ကူးေျပာင္းသြားသူဦးေရနဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳလို႔ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ျဖစ္သြားသူ ဦးေရ ဘယ္ဟာက ပိုမ်ားမယ္ထင္ပါသလဲ။ ျပီးေတာ့ အဲဒီ သံအမတ္ၾကီးေတြရဲ့ သာသနာျပဳကာလဟာ ကဇာဘာဒီမင္း(သို႔) မင္းေစာဦးရဲ့ နန္းစံသက္ သံုးႏွစ္(သို႔)တစ္ႏွစ္ေတာင္မၾကာခဲ့ပါဘူး။ မင္းဆရာရေသ့ၾကီး ရွင္ငယ္ဆရာဦးျမ၀ါရဲ့ ေရႊမ်ဥ္းဓမၼသတ္ေၾကာင့္ တားျမစ္ျခင္း ခံလိုက္ရပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ သမိုင္းေၾကာင္း ကြဲလြဲမႈနည္းနည္းရွိေနပါတယ္။ အေပၚက သံအမတ္ၾကီးေတြသာသနာျပဳတဲ့ အခ်ိန္ကာလတုန္းက နန္းစံတဲ့ဘုရင္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ၾကီးထဲက ေဖာ္ျပခ်က္နဲ႔ ေမာရစ္ေကာလစ္ရဲ့ တင္ျပခ်က္ကို ႏိႈင္းယွဥ္ျပီး ကိုးဆက္ေျမာက္မင္းဟာ ကဇာဘာဒီလို႔ေကာက္ခ်က္ဆြဲထားေပမယ့္ ရွင္ငယ္ဆရာဦးျမ၀ါရဲ့သမိုင္းအရ ဦးျမ၀ါဟာ ကဇာဘာဒီမင္းရဲ့ မင္းဆရာမဟုတ္ပဲ မင္းဗာဘုရင္လက္ထက္က ပညာရွိတစ္ဦးျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီအတိုင္းမွန္ရင္ေတာ့ ရွစ္ေသာင္းပုထိုးဒါယကာ မင္းဗာဘုရင္လက္ထက္မွာ အစၥလာမ္ဘာသာ ေျမာက္ဦးမွာလႊမ္းမိုးတယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ဟာ ေတာ္ေတာ္ျဖစ္ႏိုင္ဖို႔ ခက္ယဥ္းမယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ေမာက္သူဇာ ၊ ဒကၠာ ၊ ဂန္ဘီလာ ၊ သီလတ္၊ ပဋိတၱရား ၊ ဂဂၤ ါသာရ ၊ စစ္တေကာင္း ၊ ေဂဏေတာ္ပလႅင္ ၊ ကံသာ ၊ တိလိဂၤ ါ ၊ ဘာရီဆာရ္ ၊ ေရာင္ပုရ္ စတဲ့ ဘဂၤါဆယ့္ႏွစ္ျမိဳ႕ကို သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ ေျမာက္ဦးေခတ္ရဲ့ အထင္ရွားဆံုးဘုရင္ဟာ သူ႔ေရွ႕ကစိုးစံခဲ့တဲ့ ဘုရင္ေတြလို ဘဂၤလားစူလတန္၊မဂိုအင္ပါယာေတြဆီမွာ စစ္ေရး၊ႏိုင္ငံေရး မီွခိုခဲ့ရသူမဟုတ္ပါဘူး။ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ၾကီး စာမ်က္ႏွာ ၄၀-၄၁ မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ သကၠရာဇ္ ၈၈၇-ခု ကိုးဆက္ေျမာက္ ဘုရင္လက္ထက္မွာ အစၥလာမ္သာသနာျပဳေတြ ၀င္လာတာနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အဲဒီစာတမ္းမွာပဲ မင္းေစာဦးလက္ထက္နဲ႔ မင္းဗာဘုရင္လက္ထက္ ႏွစ္ခုခြဲျပီး တင္ျပထားတာေတြ႕ရပါတယ္။ မဟာရာဇ၀င္ၾကီးကို ကိုးကားထားတာ မွန္ေပမယ့္ လိုခ်င္သလို ဆြဲေရးထားတဲ့သေဘာပါ။ အဲဒီလိုလိုရာဆြဲသမိုင္းစာတမ္းေတြဟာ ဘဂၤလီသမိုင္းဆရာေတြလက္ထဲက ဘယ္ေလာက္မ်ားေတာင္ ထြက္ခဲ့မလဲလို႔ စဥ္းစားမိပါတယ္။

ဒီဖက္ေခတ္ကာလအထိ ေရွးရိုးစြဲလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြၾကားထဲမွာ ဘာသာကူးေျပာင္းျခင္းဟာ အသိုင္းအ၀ိုင္းတစ္ခုေျပာင္းလဲလိုက္သလို ရႈျမင္ေနတုန္းပါပဲ။ အဲဒီေခတ္ကာလကလည္း ဒီအတိုင္းပဲေနမွာပါ။ အေျခခ်ေနထိုင္တဲ့ မူဆလင္ေတြနဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳတဲ့ အမ်ိဳးသမီးတခ်ိဳ႔ရယ္၊ သူတို႔ကိုမွီခိုေနရတဲ့ မိသားစု၀င္တခ်ိဳ႕ ဘာသာကူးေျပာင္းသြားတာကို ဗုဒၶဘာသာအသိုင္းအ၀ိုင္းက ဧရာမျပႆနာၾကီးအျဖစ္ ရႈျမင္သံုးသပ္ျပီး ညီလာခံထိတက္ ကန္႔ကြက္ခဲ့တာျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အကယ္၍ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းကသာ လူအမ်ားအျပား အစၥလာမ္ဘာသာ ကူးေျပာင္းသြားမယ္ဆိုရင္ ခုခ်ိန္မွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ရဲ့ ျမိဳ႕ရြာတိုင္းမွာ အစၥလာမ္သာသနာဆိုင္ရာ ေရွးေဟာင္းဘာသာေရး အေဆာက္အအံုေတြ ယခုေတြ႔ေနရတဲ့ ေရွးေဟာင္းေစတီပုထိုးေတြလိုပဲ အမ်ားအျပားေတြ႔ျမင္ရမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ အစၥလာမ္ဘာသာေရး အေဆာက္အအံုေတြ လံုး၀မရွိဘူးလို႔ ယတိျပတ္ျငင္းပယ္ေနတာ မဟုတ္ပဲ မ်ားမ်ားစားစားမရွိဘူးလို႔ ေျပာခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္။ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းရဲ့ စာတမ္းအရ ဘဂၤလီတခ်ိဳ႕ဟာ သူေကာင္းျပဳခံ မင္းမႈထမ္းေတြျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္လက္ခံပါတယ္။ ဒီအခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အေထာက္အထားအေနနဲ႔ J.Leider ေရးထားတဲ့ Buddhist Kings with Muslim Names ဆိုတဲ့ စာတမ္းမွာ ခုလိုတင္ျပထားပါတယ္။
The presence of two famous Bengali poets at the court of Arakan, Dawlat Kadi resided for several years at the court of King Thirithudhamma (from 1622 to 1638) and Sayyid Al-Awwal flourished at the court of King Sa tui: (from 1645 to 1652). ‘At the court of Rosang (as they call Arakan), they were patronized by ministers which are introduced in their poetry with typical Muslim names and titles.ဒီအခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အဲဒီေခတ္အခ်ိန္ကာလက ထီးျပိဳင္နန္းျပိဳင္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ အင္း၀၊ဟံသာ၀တီႏိုင္ငံေတြမွာလည္း ရခိုင္လူမ်ိဳး စာဆိုေတာ္ေတြ အမႈထမ္းခဲ့တဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းေတြရွိပါတယ္။ ရခိုင္စာဆိုေတာ္ေတြ ဗမာ၊မြန္ဘုရင္ေတြဆီမွာ အမႈထမ္းရံုနဲ႔ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈ အဲဒီေနရာမွာ လႊမ္းမိုးခဲ့တယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ဆြဲလို႔ မရပါဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ဘဂၤလီမင္းမႈထမ္းေတြရွိရံုနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ သက္ဦးဆံပိုင္ ရခိုင္ဘုရင့္ႏိုင္ငံေတာ္မွာ ဘဂၤလီ၊အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈလႊမ္းမိုးခဲ့တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ လက္ခံဖို႔ေတာ္ေတာ္ ခက္ခဲပါတယ္။ အကယ္၍သာ အစၥလာမ္သာသနာဟာ ရခိုင္ျပည္မွာ အမွန္တကယ္ လႊမ္းမိုးမႈရွိခဲ့မယ္ဆိုရင္ အခုေျပာေနၾကတဲ့ သဇင္ပန္းခိုင္ တျမိဳင္ျမိဳင္ ရခိုင္ဘုရားေပါင္းဆိုတဲ့ ဆိုရိုးစကားေနရာမွာ သဇင္ပန္းခိုင္ တျမိဳင္ျမိဳင္ ရခိုင္ဗလီေပါင္း လို႔ျဖစ္ေနမယ္ ထင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ ႏိုင္ငံျခားကေန အစၥလာမ္ဘာသာတစ္မ်ိဳးတည္း ၀င္ေရာက္လာတာမဟုတ္ပဲ ေပၚတူဂီေတြရဲ့ ဘရင္ဂ်ီသာသနာ(ကက္သလစ္ဘာသာ)ဟာလည္း ရခိုင္ျပည္ကို ၀င္ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဘရင္ဂ်ီဘာသာကူးေျပာင္းသြားတဲ့ ရခိုင္လူမ်ိဳးတခ်ိဳ႕ ရွိခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းမွတ္တမ္းေတြအရ သိရပါတယ္။ အဲဒီလိုကူးေျပာင္းတဲ့အထဲမွာ မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ေတြလည္း ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ဥေရာပကို ပထမဆံုးသြားေရာက္ခဲ့တဲ့ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္ ရခိုင္မင္းသားတစ္ပါးရဲ့ အေၾကာင္းကို Don Martin, 1606-1643: the first Burman to visit Europe, by M.S. Collis and San Shwe Bu စာအုပ္မွာေလ့လာဖတ္ရႈႏိုင္ပါတယ္။ မူဆလင္သမိုင္းဆရာေတြေရးသလို အစၥလာမ္သာသနာျပဳေတြေရာက္ခဲ့တယ္၊ ဘာသာကူးေျပာင္းမႈေတြရွိခဲ့တဲ့အတြက္ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ ဘဂၤလီယဥ္ေက်းမႈ၊အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးခဲ့တယ္ဆိုရင္ ဘရင္ဂ်ီသာသနာျပဳေတြရွိလို႔၊ ကက္သလစ္ဘာသာကို ကူးေျပာင္းတဲ့လူေတြရွိလို႔ ေျမာက္ဦးမွာ ေပၚတူဂီယဥ္ေက်းမႈ၊ ကက္သလစ္ခရစ္ယာန္ဘာသာ လႊမ္းမိုးခဲ့တယ္ဆိုျပီး ခရစ္ယာန္သမိုင္းဆရာေတြ ဘာေၾကာင့္မေရးခဲ့တာလဲ ဆိုတဲ့ေမးခြန္းတစ္ခုရွိေနပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာခဲ့သလို ဘဂၤလီယဥ္ေက်းမႈလႊမ္းမိုးျခင္း ခံခဲ့ရတယ္ဆိုတဲ့ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ အစၥလာမ္ဘာသာကို လက္ထပ္ထိမ္းျမားတာမ်ိဳး မဟုတ္ပဲ အလိုအေလ်ာက္ သက္၀င္ယံုၾကည္သြားတ့ဲ ထင္ရွားတဲ့ ရခိုင္မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ တစ္ေယာက္ေယာက္မ်ား ရွိခဲ့မယ္ဆိုရင္ သိခြင့္ရခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီေခတ္မွာ မူဆလင္သာသနာျပဳေတြရွိသလို ဘရင္ဂ်ီသာသနာျပဳေတြလည္းရွိတဲ့အတြက္ ဗလီေတြရွိသလို ကက္သလစ္ဘုရားေက်ာင္းေတြလည္း ရွိခဲ့မွာေသခ်ာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘုရင္ကိုယ္တိုင္ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းတဲ့ ဗလီ၊ဘုရားေက်ာင္း ရွိတယ္လို႔ မၾကားဖူးပါဘူး။ အကယ္၍ရွိခဲ့တယ္ဆိုရင္ေတာင္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ မင္းတုန္းမင္းတရားၾကီးဟာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြအတြက္ မကၠာျမိဳ႔မွာ ဇရပ္တစ္ေဆာင္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့လို႔ အမရပူရ ေနျပည္ေတာ္မွာ အစၥလာမ္ဘာသာလႊမ္းမိုးခဲ့တယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ဆြဲလို႔ မရပါဘူး။


ရခိုင္ျပည္မွာ တကယ္တမ္း မူဆလင္ဦးေရတိုးပြားလာတာက ၁၆ရာစုနဲ႔၁၇ရာစုမွသာ တိုးပြားလာတာျဖစ္ပါတယ္။ ေပၚတူဂီေတြနဲ႔ရခိုင္ကၽြန္ကုန္သည္ေတြက ဘဂၤလီေတြကို ဖမ္းဆီးျပီး ရခိုင္ျပည္ကို အလံုးအရင္း တင္သြင္းလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကိုေတာ့ ကိုရဲရင့္သစၥာ သေဘာတူထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က ဘဂၤလီလူမ်ိဳးေတြ ရခိုင္ျပည္ကို ဆႏၵအေလ်ာက္ ကိုယ့္အစီအစဥ္နဲ႔ကိုယ္ လာေရာက္အေျခခ်တာမ်ိဳးရွိႏိုင္ေပမယ့္ အေရအတြက္မ်ားမ်ားစားစား ရွိမယ္မထင္ပါဘူး။ အဲဒီေခတ္ကာလက ဘဂၤလားပင္လယ္ျပင္မွာ ေပၚတူဂီပင္လယ္ဓားျမေတြဟာ ၾကီးစိုးေနတဲ့အခ်ိန္ကာလျဖစ္တဲ့အတြက္ သက္ဆိုင္ရာ ဘုရင္၊ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ အစီအစဥ္ ဒါမွမဟုတ္ ေတာ္တန္ရံုလံုျခံဳေရး အေစာင့္အေရွာက္ေတြမပါပဲ ေရလမ္းခရီးနဲ႔ လာေရာက္ဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ကူပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ကုန္းလမ္းခရီးအေနနဲ႔ ၀င္ေရာက္မယ့္လမ္းေၾကာင္းကို စဥ္းစားၾကည့္တဲ့အခါ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီေခတ္ ရခိုင္ျပည္မွာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး စီမံကိန္းေတြ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ခင္ကာလအထိ ရခိုင္ျပည္နဲ႔ဘဂၤလားၾကားက လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အေျခအေနဟာ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းျပီး သားရဲတိရစၦာန္ထူေျပာတဲ့ ေတာလမ္းခရီးျဖစ္ေနပါတယ္။ ခုခ်ိန္ထိရခိုင္ျပည္နယ္နဲ႔ ထိစပ္ေနတဲ့ Bandarban ေဒသဟာ သစ္ေတာေတြဖံုးလႊမ္းေနတဲ့ ေဒသတစ္ခုအျဖစ္ တည္ရွိေနဆဲပါပဲ။ အဲဒီေခတ္ကာလက ဒတ္ခ်္ေတြရဲ့ ကၽြန္အေရာင္းအ၀ယ္လုပ္ငန္းဟာ ကမၻာေပၚမွာ ေတာ္ေတာ္ေလးကို က်ယ္ျပန္႔လ်က္ရွိေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီဖမ္းဆီးရမိတဲ့ ကၽြန္တိုင္းကို ရခိုင္ျပည္မွာ ထားတာမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ တျခားေနရာေတြကို ျပန္လည္ေရာင္းခ်တာမ်ိဳးလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒတ္ခ်္အေရွ႔အိႏိၵယကုမၸဏီနဲ႔ ရခိုင္ျပည္ဆက္ဆံေရးနဲ႔ပတ္သက္ျပီး သိခ်င္ရင္ D.G.E Hall. 1960. "Studies in Dutch Relations with Arakan," Burma Research Society Fiftieth Aniversary Publication Volume II မွာ ေလ့လာဖတ္ရႈႏိုင္ပါတယ္။ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ေျပာရရင္ ေျမာက္ဦးဟာ အဲဒီေခတ္ကာလက ကၽြန္အေရာင္းအ၀ယ္လုပ္ငန္းအတြက္ ေရာင္းသူ၊၀ယ္သူဆံုရာ ေစ်းကြက္တစ္ခုျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ အဲဒီကၽြန္ေတြဟာ ကၽြန္ကုန္သည္ေတြနဲ႔အတူ ရခိုင္ျပည္ကေန ဗမာျပည္မနဲ႔ အာရွ၊အာဖရိက ေဒသအႏွံ႔အျပားကို ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို အလုပ္ၾကမ္းလုပ္ဖို႔ အိႏိၵယလူမ်ိဳးေတြနဲ႔ ဘဂၤလီေတြကို ကမၻာတ၀ွန္းကို ပို႔ေဆာင္ျခင္းဟာ ၁၈ရာစုဦးကာလအထိ တြင္က်ယ္ေနခဲ့ပါတယ္။ သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္မွာ စစ္သံု႔ပန္႔၊ကၽြန္အစရွိတဲ့လူေတြကို အဲဒီဘ၀ကလြတ္ခ်င္ရင္ ကၽြန္ပိုင္ရွင္ သို႔မဟုတ္ သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းက ကင္းလြတ္ခြင့္ျပဳမွသာ ကၽြန္အျဖစ္က လြတ္ေျမာက္ခြင့္ရတဲ့ ဓေလ့ထံုးစံတစ္ရပ္ရွိပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာ တင္ျပသြားတဲ့အထဲမွာ ဒီကၽြန္ေတြဟာ ေနာက္ပိုင္း လြတ္လပ္ခြင့္ရသြားၾကတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားေပမယ့္ အေထာက္အထားေပးထားတာ မေတြ႔ရပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္အေပၚမွာေျပာခဲ့သမွ် ျခံဳငံုျပီးျပန္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ရခိုင္မွာ အစၥလာမ္သာသနာျပဳလို႔ ရခိုင္တခ်ိုဳ႕ မူဆလင္ျဖစ္လာတယ္ဆိုတဲ့ သမိုင္းအေထာက္အထားဟာ ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ၾကီးကလြဲလို႔ တျခားေရွးေဟာင္းရခိုင္သမိုင္း က်မ္းဂန္ေတြမွာ မပါရွိတဲ့အျပင္ ဘဂၤလီအေျခခ်ေနထိုင္မႈမွာ တရား၀င္၀င္ေရာက္ အေျခခ်ေနထိုင္ခြင့္ရခဲ့တဲ့ ဘဂၤလီဦးေရ ေျမာက္ဦးေခတ္တေလွ်ာက္ အနည္းငယ္ပဲရွိျပီး အမ်ားစုကေတာ့ စစ္သုံ႔ပန္႔၊ကၽြန္အျဖစ္ ဖမ္းဆီးတင္သြင္းလာလို႔ ေရာက္ရွိလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ကို ထပ္ရွင္းပါရေစ။


ေပၚတူဂီ သေဘၤာ

၁၈ရာစုဦးကာလက အာဖရိကတိုက္ကို တင္ပို႔ျခင္းခံရတဲ့ ဘဂၤလီမ်ား

ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက မင္းေစာမြန္ ေျမာက္ဦးထီးနန္းကို စတင္တည္ေထာင္စဥ္က ေဂါလ္ စူလတန္ရဲ့အကူအညီနဲ႔ တည္ေထာင္ခဲ့တာျဖစ္လို႔ ဘဂၤလီအေျခခ်မႈဟာ ေျမာက္ဦးေခတ္အေစာပိုင္းကာလကတည္းက အနည္းငယ္ရွိခဲ့တယ္လို႔ဆိုေပမယ့္ ဦးခင္ေမာင္ေစာရဲ့ Religions of Arakan စာတမ္းထဲက ကမန္မူဆလင္သမိုင္းမွာေတာ့ ေျမာက္ဦးထီးနန္းကိုတည္ေထာင္စဥ္က စတင္အေျခခ်ခဲ့တဲ့ စစ္သည္ေတာ္ေတြဟာ အာဖကန္နဲ႔ မဂိုမူဆလင္ေတြျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။မင္းေစာမြန္ကို ကူညီေပးတဲ့ မူဆလင္စစ္သူၾကီးတစ္ဦးရဲ့နာမည္က Wahlid Khanလို႔သိရပါတယ္။ Khan ဆိုတဲ့အမည္ဟာ ကၽြန္ေတာ္ဗဟုသုတရွိသေလာက္ကေတာ့ အိႏိၵယမူဆလင္နဲ႔ပထန္လူမ်ိဳးေတြရဲ့ နာမည္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘဂၤလီနာမည္မဟုတ္ပါဘူး။ ကမန္ဆိုတဲ့အမည္ဟာ အဲဒီေခတ္က အသံုးမ်ားတဲ့ ပါရွားဘာသာစကားျဖစ္ျပီး ေလးသည္ေတာ္လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ေမာင္ဆႏၵ(လယ္ေ၀း)ရဲ့ ကမန္လူမ်ိဳးသမိုင္းကို ေသခ်ာမဖတ္ဖူးေပမယ့္ သူေျပာသလို ကမန္ဟာ ရခိုင္မွာနဂိုကတည္းကရွိေနတဲ့ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးဆိုရင္ အဲဒီလူမ်ိဳးစုကို ရခိုင္ဘာသာနာမည္မေပးပဲ ဘာလို႔ပါရွားနာမည္ ကမန္လို႔ေပးရတာလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုရွိေနပါတယ္။ ဦးခင္ေမာင္ေစာရဲ့ စာတမ္းထဲမွာ ေျမာက္ဦးထီးနန္းတည္ေထာင္ျပီး ႏွစ္ႏွစ္ရာခန္႔အၾကာမွာ မဂိုမင္းသား ရွားရႈဂ်ာနဲ႔ ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါေတြဟာ ရခိုင္ျပည္ကို လာေရာက္ခိုလႈံရာကေန အရင္ေရာက္ေနတဲ့ မူဆလင္စစ္သည္ေတာ္ မ်ိဳးဆက္နဲ႔ေပါင္းစပ္ျပီး ကမန္တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စု ေပၚေပါက္လာတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီကမန္သမိုင္းအတြက္ ဦးခင္ေမာင္ေစာကိုးကားခဲ့တဲ့ က်မ္းေတြကေတာ့ Myo Min,Old Burma p-38. See and compare with Maurice Collis in collaboration with San Shwe Bu, "Arakan's Place in the Civilization of the Bay" in Journal of Burma Research Society, Vol. XXIII, p. 493. M. Collis, "Arakan's Place in the Civilization of the Bay", XXIII, p. 493. တို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာဆီမွာ ဒီစာအုပ္ေတြ ရွိလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ Logically သံုးသပ္ၾကည့္ရင္ ကမန္မူဆလင္ေတြဟာ ဘဂၤလီေတြနဲ႔ ဘာသာစကား၊ရုပ္ရည္ရူပကာ မတူညီတဲ့အတြက္ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ျပန္ၾကားခ်က္တစ္ခုမွာ ေရးထားသလို မဂိုမင္းသား ရွားရႈရွာနဲ႔ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါေတြ ေျမာက္ဦးကို လာေရာက္ခိုလႈံခဲ့လို႔ ဘဂၤလီအေရအတြက္တိုးပြားလာတယ္ဆိုတဲ့ တင္ျပခ်က္ဟာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႔ ယူဆမိပါတယ္။ အကယ္၍ အဲဒီအခ်ိန္ကတည္းကသာ ဘဂၤလီအေရအတြက္မ်ားမ်ားစားစား ရွိေနမယ္ဆိုရင္ ကမန္ေတြဟာ ဘာသာတူဘဂၤလီေတြရဲ့ ၀ါးျမိဳျခင္းခံရျပီး ယခုအခ်ိန္မွာ သီးသန္႔လူမ်ိဳးစုတစ္ခုအေနနဲ႔ က်န္ရွိေနစရာ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။
ေျမဒူး မူဆလင္ သမိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ဘဂၤလီမ်ားႏွင့္ ျမန္မာလူ႕အဖြဲ႔အစည္း အပိုင္း(၄)မွာ ဆက္လက္ တင္ျပပါအုန္းမယ္

                                                                                                 ျမတ္သိန္းထြန္း(၂၄.၇.၂၀၁၂)

No comments:

Post a Comment